طراحي داخلي خانه دركنار فضايي آرام طراحي داخلي خانه دركنار فضايي آرام .

طراحي داخلي خانه دركنار فضايي آرام

عناصر طراحي،شكل؛تاثير شكل در معماري،تاثير شكل در طراحي،دكوراسيون

عناصر طراحي،شكل؛تاثير شكل در معماري،تاثير شكل در طراحي،دكوراسيون

 

 

شكل ها جزء اولين الگوهايي هستند كه يك فرد از همان سنين پايين ويژگي هاي آن ها را درك مي كند. انسان از همان كودكي و در بازي و سرگرمي، با عنصر خالص يا تركيب يك حجم در ارتباط است. اما ذهن ما به گونه اي است كه تنها يك تصوير كوچك و بعدي شماتيك از يك بُعد را در ذهن خود تجزيه و تحليل مي كند و تنها شكلي از يك وجه حجم را به ذهن خود مي سپارد.

به روئوسي كه از سطح فرم يا هر جسم حجم دار در طبيعت الگو گرفته است شكل گفته مي‌شود. شكل ها جزء اصلي ترين ابزاري هستند كه كمك مي‌كنند تا فرم ها را تفكيك كنيم. شكل الگويي است كه حجم پُر و خالي را به لحاظ بصري و مفهومي براي ما طراحي و تجسم  مي كند و پيش زمينه و پس زمينه عناصر را به عنوان يك شكل واحد براي ما به نمايش در مي‌آورد. درك و تصور ما از يك شكل به درجه اي از تضاد بصري آن شكل و تأثير آن بر محيط مرتبط و وابسته است.

قطعا با اين مساله روبرو بوده ايد كه براي خريد لوستر، مبلمان يا هرچيز مرتبط با طراحي داخلي منزل، با انبوهي از اشكال مختلف اين محصولات روبه‌رو شويد و نسبت به انتخاب يكي از آنها دچار سردرگمي شويد؟

فرق لوسترهاي دايره‌اي با لوسترهاي ضلع‌دار چيست؟
سرويس‌خواب‌ دايره‌اي با سرويس‌‌خواب مستطيل‌شكل چه تفاوتي دارد؟
آيا اين تفاوت هندسي فقط به خاطر زيبايي است يا اينكه روانشناسي خاصي در الگوهاي شكلي آنها مشاهده مي‌شود؟

اشكال هندسي تاثيري شگرف در روانشناسي و شخصيت افراد به جا مي‌گذارند؛ به تبعيت از اين اصل كلي روانشناسي در تاثيرگذاري اشكال هندسي، اگر از اين اشكال در دكوراسيون و معماري ها استفاده شود و استفاده از رنگ و نور نيز متناسب با آن رعايت شود بدون شك مي‌توان حس دلخواه را در بدو ورود به منزل براي افراد ايجاد كرد؛ يعني ما مي‌توانيم با استفاده از اشكالي كه در دكوراسيون و طراحي مورد استفاده قرار مي‌دهيم دكوري را طراحي كنيم كه فرد را معذب كنيم يا به وي آرامش دهيم . براي مثال احجام يا تجهيزات طراحي مربع شكل براي دكور و معماري منزل افرادي مناسب است كه در يك محيط پايدار احساس آرامش بيشتري دارند؛ محافظه‌كارند و دوست دارند همه چيز مرتب و منظم و سرجاي خودش باشد، وظيفه شناسند، اگر كاري به آنها محول شود آن را به دقت انجام مي‌دهند، حتي اگر كاري تكراري و طاقت فرسا باشد آن را به انجام مي‌رسانند. اين شكل بيشتر مورد پسند افراد كم تحرك است. شكل مربع به اضافه رنگ قرمز تاثيرگذاري بيشتري دارد. به اين علت كه مربع نمايانگر ماده، وزن و حدود مشخص است و حسي از كشش امتداد را به شخص القا مي‌كند؛ وزن رنگ قرمز با شكل سنگين مربع منطبق است. استفاده از اشكال مربع با تركيب رنگ متناسب با آن – قرمز– براي دكوراسيون اتاق خواب منزل مسكوني پيشنهاد خوبي است.

اما در صورتي كه دكوراسيون و طراحي منزل براي افرادي اصولگرا و علاقه‌مند به نظم و ترتيب اجرا مي‌شود بهتر است از احجام مستطيل‌شكل نيز استفاده كنيم. معمولا افرادي كه مخاطب دكوراسيون مستطيل شكل هستند افرادي هستند كه ديگران آنها را با ويژگي سازماندهي‌هاي دقيق مي‌شناسند، اين افراد كساني هستند كه قواعد و مقررات برايشان مهم است، اگر وظيفه‌اي به آنها محول مي‌شود سعي مي‌كنند آن را به بهترين نحو ممكن انجام دهند و افرادي قابل اطمينان هستند؛ بهتر است در معماري و دكوراسيون فضاهاي مستطيل شكل، از طيف رنگي خاكستري بهره بيشتري ببريم. بهترين شكل دكوراسيون و معماري براي انسان‌هاي هدف گرا و پايبند به برنامه‌ريزي‌هاي بلند مدت، معماري مثلث شكل است؛ اين افراد از برنامه ريزي قبل از انجام هر كاري لذت مي‌برند و قبل از انجام هر كار ابتدا براي آن هدفي تعريف كرده و سپس اقدام مي‌كنند. بهترين شكل براي طراحي اتاق مطالعه يا مكان‌هايي از منزل كه قرار است در آن گفت‌وگو، تصميم گيري يا ارزيابي پيرامون امور صورت گيرد،مثلث خواهد بود.

 

 

بهترين رنگ براي كاربرد در اين شكل دكوراسيون هم، رنگ زرد است. افراد اجتماعي، خوش مشرب و كساني كه هيچ آثاري از خشونت  در رفتار آنها مشاهده نمي شود بهترين مخاطب براي طراحي هاي دايره‌اي شكل هستند؛ ارتباطات، اولين اولويت در زندگي اين افراد است و همواره تلاش مي‌كنند تا امور را از طريق صحبت كردن در مورد آنها حل و فصل كنند در طراحي دكوراسيون‌هاي دايره‌اي بهترين پيشنهاد استفاده از رنگ آبي است. دايره بيشتر براي معماري و دكوراسيون اتاق پذيرايي منزل كاربرد دارد..اگر از اشكال بيضي كه تركيبي از دايره و مربع است استفاده مي‌كنيد دقت كنيد كه مناسب‌ترين رنگ براي استفاده در دكوراسيون اين گونه فضاها بنفش است.هر چند استفاده از اشكال هندسي در طراحي و معماري پس از ساخت منزل نيز مي‌تواند تاثيرگذار باشد؛ اما تاثيرگذاري مطلوب زماني اتفاق مي‌افتد كه از همان بدو ساخت هر يك از فضاها يا تمام فضاي خانه، با توجه به اشكال هندسي اثرگذار در فعاليت‌ها و روحيات فرد، طراحي و ساخته شود.

 

 

 

طراحي داخلي منازل مسكونيطراحي لابياجراي روف گاردنطراحي داخلي رستوراندكوراسيون ويترين مغازهطراحي داخلي تجاريشركت طراحي داخليطراحي داخلي مغازهدكوراسيون داخلي صرافيدكوراسيون داخلي طلا فروشيطراحي داخلي ويلاطراحي داخلي اداريطراحي داخلي هتل


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۵۱:۲۷ توسط:سينا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :